La Fundació SGAE ha presentat l’Anuari SGAE 2021 de les Arts Escèniques, Musicals i Audiovisuals, volum que ofereix dades estadístiques bàsiques per a caracteritzar el sector cultural. Es tracta d’una recerca consolidada, ja en la seva vint-i-unena edició, que constitueix un dels recursos bàsics per a conèixer diferents àmbits del sector cultural.
L’Anuari SGAE 2021 ofereix informació rigorosa i detallada sobre els principals sectors de les arts escèniques, musicals i audiovisuals, amb desenes de milers de dades numèriques i 293 gràfics i taules estadístiques. Sorgeix com a resultat d’un laboriós procés de captura i tractament de dades, compilació de fonts i anàlisis d’aquesta informació. Aquesta publicació, nascuda en 1999, s’ha convertit ja en una eina fonamental per als estudiosos del mercat cultural espanyol.
Aquest Anuari presenta la informació perfectament analitzada en termes quantitatius i estructurals sobre els següents sectors del panorama cultural: arts escèniques (teatre, dansa i òpera), música clàssica, música moderna, cinema, música gravada, televisió, vídeo, ràdio i noves tecnologies. Per a cada apartat, desplega un informe que analitza les principals dades d’aquest sector, destacant els seus aspectes característics al llarg de l’any 2020 i aportant elements per a la comparació amb l’exercici de 2019.
Per a poder oferir aquesta anàlisi detallada, en l’Anuari s’inclouen dades específiques sobre múltiples característiques dels espectacles (assistents, recaptació, preu de les entrades), tractats de manera global i presentant, en alguns casos, classificacions significatives (pel·lícules més taquilleres, discos més venuts, produccions escèniques amb més públic, etcètera).
Avanç de continguts de l’Anuari SGAE 2021
Arts escèniques
En 2019, encara continuava el procés de recuperació iniciat després de la crisi financera en els tres indicadors més importants. D’aquesta manera, el nombre de representacions es trobava al 67,9% de la xifra obtinguda en 2008 i l’assistència al 72,4% respecte d’aquest mateix any. La recaptació, per part seva, es trobava al 89,6% de la quantitat que es va registrar en 2009 (moment en què es va aconseguir el màxim).
Si analitzem els resultats que es van aconseguir en 2020 i els comparem amb els de l’any anterior, tenim pèrdues del 49,8% en l’oferta, del 75,7% en el nombre d’espectadors i del 71,8% en la recaptació.
A continuació, les dades de cadascuna de les tres disciplines per separat.
Teatre
El teatre en 2019 encara es trobava al 69,1% i al 74,7% del nombre de representacions i assistents aconseguits en 2008, any en què es va registrar el punt màxim en aquests valors. En canvi, va aconseguir superar, amb un 100,4%, la màxima recaptació, aconseguida en 2009.
Durant 2020, el teatre va continuar concentrant el major pes relatiu sobre el total de les arts escèniques. En concret, en aquest any va acumular el 94,2% de les funcions, el 90,6% de l’assistència i el 90,4% de la recaptació. Malgrat això, enfrontant els resultats de 2020 amb els de 2019, es va registrar una brusca reculada en els tres indicadors. Concretament, es van perdre el 49,2% de les funcions, el 75% dels espectadors i el 70,6% dels ingressos per vendes d’entrades.
Dansa
La dansa és la disciplina d’arts escèniques que més aviat va iniciar el descens i d’una forma més pronunciada. Per això, en 2019, la dansa estava encara molt lluny d’aconseguir la recuperació total respecte als resultats de 2007, amb un 44,9% de l’oferta, un 56,2% de l’assistència i un 44,6% de la recaptació.
Si ens detenim en l’anàlisi de les diferències de les xifres de dansa de 2020 i 2019, trobem que s’han perdut el 49,4% de les funcions, el 75,3% dels espectadors i el 68,2% de la recaptació.
Música popular
En el cas de la música popular, trobem una evolució diferent en els diferents indicadors. Mentre que en el nombre de concerts i espectadors s’observen els valors màxims en 2008, la recaptació va continuar pujant un any més. Si enfrontem els resultats de 2019 amb els obtinguts en aquests anys, tenim que el nombre de concerts estava al 65,7%, el nombre d’espectadors, sumant l’assistència de macrofestivals i de concerts, al 79,3%, i la recaptació, també incloent la quantitat dels grans festivals, es trobava al 181,6%.
L’any 2020 torna a suposar una ruptura del procés de recuperació per a la música popular, amb caigudes, respecte a l’any anterior, del 50,3% de l’oferta, del 79% del nombre d’assistents i del 73,3% de la recaptació (en els dos últims indicadors, s’inclouen les dades de macrofestivals i concerts).
Música gravada
El sector de la música gravada, al contrari del que hem exposat fins al moment, presenta una evolució diferent. Fent la mateixa comparativa i enfrontant les dades de 2019 amb els de 2007, any en què es registra el valor màxim, el procés de recuperació estava completat al 97,1%. Si ens detenim a analitzar el mercat físic i el digital de manera independent, veiem evolucions diferents: mentre que el primer està al 26,5% de la xifra de 2007, el segon la supera en un 768,2%.
Al contrari dels exposat fins al moment, en 2020, el conjunt de la música gravada concentra un nou increment respecte a 2019, en concret, parlem d’un 6% més. També, en aquest cas, veiem un comportament diferent en tots dos mercats, el mercat físic perd un 24,5% i el digital puja un 16%.
0 comentaris