Notícies

El sector de les instal·lacions participatives d'autor proposa a les administracions protocols segurs per tornar a fer arts de carrer durant la desescalada

Farrés Brothers i Cia.

  • Una dotzena de companyies catalanes defensen la necessitat de continuar fent la seva aportació artística a través del llenguatge del joc i l’experiència del públic.
  • Les fases de la desescalada no contemplen aquest tipus de propostes culturals, que són genuïnament catalanes.

Una dotzena de companyies catalanes d’instal·lacions participatives d’autor han treballat en uns protocols de seguretat sanitària aplicables a les seves actuacions als carrers per tal de poder-les portar a terme en les diferents fases de la desescalada que planteja el govern. Aquesta proposta s’ha dut a terme sota el paraigua de diferents associacions professionals de les arts escèniques, tant de l’estat com catalanes.
Les companyies demanen a les administracions, tant a la Generalitat com al govern espanyol, que aprovin aquests protocols per tal d’oferir la seguretat necessària al públic i també a festivals i ajuntaments a l’hora de contractar aquest tipus de propostes artístiques de carrer.
Les instal·lacions participatives d’autor són un tipus de propostes d’arts de carrer insòlites especialment valorades a escala internacional i que es creen sobretot a Catalunya. Fa tres dècades que diferents companyies han anat desenvolupant aquest format creatiu que aposta pel joc i la interactivitat amb el públic com a tècnica expressiva amb la intenció d’explicar històries.
Les companyies d’instal·lacions reivindiquen la possibilitat de fer la seva feina en la desescalada perquè ofereixen activitats artístiques al carrer en les quals poden controlar aforaments, distàncies i higiene alhora que cuiden la salut emocional del públic, especialment del familiar.
FORMATS INSÒLITS GENUÏNAMENT CATALANS
Companyies com Itinerània, Toc de Fusta, Peus de Porc, Katakrak, Tombs Creatius, El Pájaro Jocs, Minimons, Cia Toti Toronell, Guixot de 8, Jocs Ambulants, Què fas Carlota, L’Avalot o Activa la Cultura & La Residual porten anys creant un format específic i insòlit d’arts de carrer que fa del joc un espectacle fent servir la interactivitat amb el públic com a llenguatge expressiu per transmetre emocions, crear vincles i explicar històries.
La creació de Guixot de 8 fa ja tres dècades va començar a obrir camí en l’exploració d’aquest nou llenguatge dramatúrgic. Des de llavors, més d’una dotzena de companyies han anat sorgint i fent-se un lloc en el sector de les arts de carrer a Catalunya. En el concepte d’instal·lacions, s’engloben propostes escèniques molt diverses, sempre amb l’artesania, la singularitat i la interactivitat amb el públic com a punts en comú.
Actualment, la majoria de les companyies que ofereixen aquest tipus d’espectacles tenen una gran projecció internacional, molta més de la que tenen a Catalunya o a l’estat espanyol. I és que el mercat europeu valora especialment aquestes propostes, que són genuïnament catalanes i que gairebé no es troben a altres països amb una cultura de festes i festivals d’arts de carrer molt desenvolupada.
Les companyies catalanes d’instal·lacions participatives d’autor són petites empreses, en bona part cooperatives, que venen els seus espectacles a ajuntaments, teatres i festivals generant així llocs de treball directes per a actors i actrius, personal tècnic, artistes plàstics i també per a managers de distribució.
PROTOCOLS DE SEGURETAT GARANTITS
Les companyies d’instal·lacions participatives d’autor han treballat conjuntament durant les últimes setmanes per definir protocols d’actuació adaptats a les especificitats de la seva activitat que compleixin les normatives sanitàries de la desescalada. D’aquesta manera, volen oferir solucions segures per al públic als programadors d’arts de carrer que busquen instal·lacions.
Per tal de donar totes les garanties, les companyies demanen contrastar aquests protocols amb l’administració i per això, a través d’associacions professionals d’arts escèniques com l’Associació de Teatre per a Tots els Públics (TTP), han fet arribar a l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) aquesta proposta de protocol per tal que el PROCICAT pugui valorar-la.
Les companyies volen oferir seguretat, tant al públic com als programadors. Entenen que en aquests moments de desescalada existeix la por a què els contagis puguin ocasionar nous rebrots que empitjorin la situació. Per això, les companyies d’instal·lacions participatives d’autor han adaptat la seva activitat amb els protocols necessaris per evitar contagis, ja que en la descripció de les activitats recollides en les fases de la desescalada, aquest tipus de propostes de carrer no apareixen reflectides.
Des que es va decretar l’estat d’alarma i el confinament, les companyies d’instal·lacions participatives d’autor han respectat en tot moment la normativa sanitària prioritzant la salut col·lectiva. Per continuar fent-ho, han decidit adaptar l’activitat seguint aquestes recomanacions:

  1. Control dels aforaments delimitant els espais i limitant el nombre de públic
  2. Neteja constant de mans i superfícies, amb dispensadors de gel hidroalcohòlic a l’entrada i/o repartits per les instal·lacions
  3. Obligatorietat d’entrada amb mascareta
  4. Redistribució d’espais per mantenir les distàncies de seguretat entre el públic

Les especificitats de les instal·lacions participatives d’autor permeten un control més acurat de les mesures higièniques que, per exemple, és impensable en els parcs infantils. A més, bona part del públic gaudeix de les propostes observant mentre altres interactuen directament en un ambient de joc tranquil i divertit. És per això que es poden aplicar de forma lúdica les normatives de seguretat, oferint espais i experiències que compensen l’estrès que està generant tota aquesta crisi.
Reivindiquen la necessitat d’incloure les instal·lacions en les programacions d’arts de carrer d’aquest estiu. La Covid19 ha afectat precisament la temporada alta d’aquest tipus d’espectacles, que té lloc entre el març i el setembre. I encara més impedint viatjar, ja que bona part de la facturació d’aquestes companyies ve donada per la contractació internacional. La situació s’agreuja respecte a companyies de teatre atès que l’administració no les considera en molts casos “arts escèniques” i no entren en línies d’ajuts públics com el Programa.cat o altres subvencions a través de les quals, la Generalitat i el Ministerio de Cultura busquen impulsar el teatre.
LES EXPERIÈNCIES EN VIU, MÉS NECESSÀRIES QUE MAI
El confinament ha posat de manifest la necessitat que té tothom d’establir vincles en viu amb altres persones. En aquestes setmanes, hem trobat a faltar precisament el que les propostes artístiques d’aquestes companyies ofereixen: experiències col·lectives, emocions en viu, la possibilitat de jugar al carrer col·lectivament. Les instal·lacions participatives d’autor utilitzen el joc i la interactivitat com a llenguatge per arribar a gent de totes les edats i per establir vincles entre el mateix públic, que esdevé protagonista dels relats que s’expliquen a l’intervenir en la proposta.
Les instal·lacions transformen l’espai públic a través de l’art. Es converteixen en escultures artístiques amb una història com a fil conductor. Plantegen un nou llenguatge d’arts escèniques. Igual que la dansa utilitza el cos per comunicar-se, el teatre fa anar el text i la gestualitat, els titelles donen vida als objectes, la música utilitza el so de la veu i el dels instruments, les instal·lacions fan servir el joc i la interactivitat amb el públic per expressar-se, per cobrar vida. Innoven en les expressions artístiques amb aquest nou llenguatge que fa que el públic sigui el veritable protagonista dels espectacles. El màxim objectiu d’aquestes propostes artístiques és fer sentir emocions al públic; vivències úniques, insòlites i intransferibles.
Les companyies d’instal·lacions participatives d’autor s’adapten per ser segures. Volen tornar a fer jugar perquè són necessàries. Volen continuar sorprenent, emocionant, jugant, imaginant amb el públic. Volen fer-ho des de l’espai propi que configuren dins les arts de carrer.
Els protocols segurs cuidaran la salut física. Les propostes artístiques, cuidaran la salut emocional.
Perquè #laCulturaTambéCura
Toc de Fusta – @tocdefusta
Itinerània – @itinerania
Peus de Porc – @peusdporc
Katakrak – @katakrakgames
Tombs Creatius – @tombscreatius
L’Avalot – @lavalotteatre (twitter i instagram) i @lavalot (facebook)
El Pájaro Jocs – @elpajarojocs
Minimons – @companyiaminimons
Cia Toti Toronell – @toti.toronell (facebook i instagram) i @entotitoronell (twitter)
Guixot de 8 – @guixotde8 (facebook i twitter) i @guixotde83955 (instagram)
Jocs Ambulants – @jocs.ambulants (facebook) i @zinematik (instagram)
Activa la Cultura & La Residual – @activalacultura (twitter i facebook) i @activalacultura_laresidual (instagram)
Què fas Carlota –  @quefascarlota
Stradactiva – @stradactiva
EspectacleSpectacular – @espectacleSpectacularInstallations
La Maleta dels Espectacles – @lamaletadelsespectacles

Més informació

Comparteix-ho:

0 comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

ttp

Espai MARBI, Partida Bovà, 7
25196 Lleida
Tel. (+34) 649.567.851 · ttp@ttp.cat
Gerent TTP: Abigail Ballester Ariño
Horari: de dilluns a divendres de 9 h. a 14 h.

Vols rebre les novetats de l’associació?
Segueix-nos a