El CoNCA promou la coordinació de la polítiques culturals, educatives i de joventut per fomentar la participació cultural dels joves

S’ha presentat l’informe Factors que incideixen en la participació cultural de la gent jove a les direccions generals de Creació, Joventut i Ensenyaments

El reforç de la funció dels centres educatius com a primers espais culturals de referència, factor clau en les pràctiques posteriors

A partir dels resultats obtinguts en l’estudi La participació cultural de la joventut catalana 2001-2015, que va dirigir el professor Antoni Ariño, el CoNCA ha ampliat aquesta línia de treball amb una recerca qualitativa encarregada a la consultora cultural Bissap, que ha tingut com a resultat l’informe Factors que incideixen en la participació cultural de la gent jove. Amb la nova eina, el Consell posa a disposició dels responsables de les polítiques culturals, educatives i de joventut models i criteris que els permeten promoure d’una manera efectiva una major i més satisfactòria participació cultural d’aquest grup de població. Davant del repte compartit, el CoNCA treballa estratègies conjuntes amb les tres àrees de govern implicades.

L’autor de la recerca, Jaume Colomer, acompanyat de la presidenta del CoNCA, Vinyet Panyella, i la seva vicepresidenta, Margarida Troguet, ha compartit avui les conclusions de l’estudi amb la directora general de Creació, Acció Territorial i Biblioteques, Àngels Ponsa; la Directora general de Joventut, Laia Girós, i el Director general de Formació Professional Inicial i Ensenyaments, Joan Lluís Espinós.

Quatre eixos d’actuació

L’estudi identifica quatre nivells progressius de pràctica cultural: de les primeres experiències en centres educatius a la participació en la programació cultural de l’entorn, el jovent passaria a realitzar pràctiques en espais culturals de referència i finalment pràctiques autogestionades.

A partir d’aquest model de participació, l’informe agrupa les seves conclusions entorn a quatre eixos i concreta diferents criteris per a la seva implementació amb polítiques públiques. El primer és el reforç de la funció dels centres educatius com a espais culturals que facilitin les primeres experiències en aquest àmbit a tot l’alumnat i en relació amb els aprenentatges competencials bàsics. A més, caldria oferir al jovent una xarxa d’espais culturals de referencia, físics i virtuals, en els quals pugui tenir experiències continuades, tant creant-ne com participant-hi, sense fiscalització dels adults i amb un model de governança participativa. La participació de la gent jove en la programació cultural del seu entorn segons els seus interessos també contribuiria poderosament a incorporar-los a la comunitat de públics habituals, així com a augmentar la seva capacitat d’interpretació crítica. Per últim, donar suport logístic, infraestructural, financer, tècnic i de visibilitat a les iniciatives culturals de grups i col·lectius de joves, presencials o virtuals, esdevé un factor clau que a més aportaria iniciatives innovadores i de valor a tot el conjunt de la població.

Per a l’impuls d’aquest estudi el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts ha comptat amb la col·laboració de la Direcció General de CreacióAcció Territorial i Biblioteques del Departament de Cultura, la Direcció General de Joventut del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i la Direcció General d’Ordenació de la Formació Professional Inicial del Departament d’Educació.

Es poden consultar els informes aquí:

‘Factors que incideixen en la participació cultural de la gent jove de Catalunya’
‘La participació cultural de la joventut catalana 2001-2015’

Comparteix-ho:

0 comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Busques un espectacle per programar?

ttp

Carrer Cavallers 31-33, Taller 2-5
25002 Lleida
Tel. (+34) 649.567.851 · ttp@ttp.cat
Gerent TTP: Abigail Ballester Ariño
Horari: de dilluns a divendres de 9 h. a 14 h.

Vols rebre les novetats de l’associació?
Segueix-nos a