L’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), mitjançant el Servei de Desenvolupament Empresarial (SDE) i l’Àrea de Públics, organitza la segona Jornada sobre cultura inclusiva i art comunitari. En aquesta edició, es posa el focus en la col·laboració com a base de la sostenibilitat i com a metodologia clau per al desenvolupament de projectes de creació artística comunitària.

 

La col·laboració és a l’ADN dels projectes de creació artística comunitària. Professionals, no professionals, agents de proximitat i institucions s’uneixen per desenvolupar un projecte comú que respon a objectius diversos dels col·laboradors, que tant poden anar en la línia del fet artístic com dels drets humans, i on aquests mateixos col·laboradors, alhora, esdevenen públics naturals dels seus projectes.

 

Es parla de convivència i construcció per insistir en la metodologia col·laborativa, en què els processos artístics esdevenen polièdrics perquè es defineixen a partir de mirades diverses i amb execucions diferents, totes vàlides i legítimes.

 

Però quin és l’abast del repte de la col·laboració en els projectes artístics comunitaris? Quins són els factors que permeten desenvolupar les condicions de confiança en l’altre per connectar veritablement? De quins recursos es disposa? Deixem de parlar de gran públic per parlar de públic proper? Quins són els límits de les col·laboracions? Aquestes són només algunes de les qüestions que s’analitzaran durant la jornada. Primer amb una ponència inspiradora i, alhora, pràctica, per tal d’identificar els punts clau de les propostes col·laboratives, tant a petita com a mitjana escala. I després amb el testimoni de vuit protagonistes de quatre experiències properes i multidisciplinàries, que dialogaran sobre el procés col·laboratiu i les estratègies particulars que els han permès a cadascun d’ells trobar-se per a un projecte comú.

 

OBJECTIUS

  • Posar el focus en la metodologia de la col·laboració com a model transversal per al desenvolupament de projectes artístics inclusius i comunitaris.
  • Conèixer de primera mà experiències de col·laboració per intentar establir analogies i obrir possibilitats en altres contextos.
  • Plantejar de manera crítica i autocrítica els límits i les possibilitats en els processos per al desenvolupament d’aquests projectes.
  • Obrir les formacions a altres professionals implicats també en la concepció, l’execució i el desenvolupament de projectes artístics i nous públics.

 

Sessió adreçada a professionals del sector cultural i creatiu, així com a professionals del sector social i educatiu implicats en el desenvolupament i la riquesa dels projectes artístics de caràcter inclusiu o comunitari, que hi estiguin interessats o que tinguin curiositat per conèixer-los.

 

 

PROGRAMA

09.30 – 09.45 h       Acreditacions

09.45 – 10.00 h       Obertura de la sessió a càrrec de Sílvia Duran, directora de l’Àrea de Públics de l’ICEC

10.00 – 10.45 h        Com podem col·laborar-hi?, a càrrec de Claudia González Fernández, de l’equip de                                            CiudaDistrito – Intermediæ Matadero Madrid

Experiències en programes de cultura de proximitat a Intermediæ Matadero Madrid.  

Intermediæ és un espai de producció i investigació sobre pràctiques artístiques vinculades amb el context. La ciutat és l’escenari que dona sentit, que completa i obre la producció experimental i artística. En aquesta presentació, analitzarem un panorama ampli de pràctiques, eines i metodologies que s’estan assajant des d’Intermediæ per generar coneixement sobre com treballar en aquests contextos; i intentarem respondre preguntes com ara: com es pot fer que la institució treballi amb comunitats en cultura? Com es poden implementar protocols que articulen projectes artístics des d’espais compartits entre la institució i les xarxes comunitàries? Quines eines són necessàries per desenvolupar programes de cultura de proximitat? Quins són els límits i les potencialitats d’aquest tipus de plantejaments? En definitiva, farem una invitació a reflexionar sobre què significa col·laborar a l’hora de treballar en projectes artístics i culturals de manera compartida.

11.00 – 11.30 h          Espai performatiu i exposicions

Presentarem quatre experiències de col·laboració entre professionals i amateurs que, des de vessants i mirades diferents, s’han unit en el procés de creació artística per realitzar projectes comunitaris singulars.

D’una banda, un tast en directe de dues peces en format performance:

«Una vivencia de construcción de empatía», a càrrec d’Ana Leitão, de Tudanzas.

Participants del projecte que ens acompanyaran: Ana Leitão i Carlos Caño (Casal de Joves Palau Alòs).

«Treblinka», a càrrec de Queralt Prat, d’ARTransforma.

Participants del projecte que ens acompanyaran: Queralt Prats, Júlia Matas i Anna Raig.

De l’altra, s’exposaran a la sala Tradicionàrius, on es farà la jornada, els treballs gràfics de La Casa de Carlota, un estudi de disseny i innovació creativa, i Un regalo para Kushbu, una novel·la gràfica de Mescladís i d’Astiberri Ediciones.

11.30 – 12.00h          Cafè amb Mescladís

12.00 – 14.00h          «Per què col·laborem?».Diàlegs entre els col·laboradors dels projectes participants:

Joan Teixidó (creatiu publicitari) i Mireia Pascual (dissenyadora) dialoguen sobre la seva col·laboració amb els companys de La Casa de Carlota.

La Casa de Carlota s’ha convertit en un estudi de disseny referent en innovació creativa i impacte social a escala mundial. Inclou en el seu equip creatiu persones que han nascut amb la síndrome de Down, amb autisme o fins i tot amb algun tipus de malaltia mental, per tal d’obtenir diferents visions de la realitat i de la creativitat.

Queralt Prats (directora d’ARTransforma) i Carmen Bermúdez (educadora d’Asproseat) dialoguen sobre la seva col·laboració al llarg dels darrers anys en diferents accions i projectes com l’Orquestra Integrada per Joves Músics amb i sense Diversitat Funcional i «Compartides, el valor social de les arts».

ARTransforma

ARTransforma és una entitat sense ànim de lucre, creada per professionals de la cultura, l’art i l’àmbit social, amb l’objectiu de fomentar oportunitats de participació, educació i professionalització artística. Impulsa projectes artístics i culturals específics per a col·lectius i grups amb poc o nul accés a activitats d’art i creativitat de qualitat, retornant l’art i la cultura a les persones (totes) i treballant en xarxa amb altres entitats i professionals.

Asproseat

El grup Asproseat té els seus inicis, fa gairebé 40 anys, en l’esforç d’un grup de pares amb fills amb discapacitat, en un moment en què no existien serveis ni suports per a aquest col·lectiu. Des d’aleshores Asproseat treballa per millorar la qualitat de vida de les persones amb discapacitat, preferentment de tipus intel·lectual, les seves famílies i altres col·lectius en risc d’exclusió social, en el marc d’un compromís per a la igualtat d’oportunitats i la defensa dels seus drets.

Soly Malamine (gerent de l’Espai Mescladís, responsable de la formació de cambrers i protagonista del còmic) dialoga amb Miguel Gallardo (il·lustrador) sobre la col·laboració Un regalo para Kushbu.

Un regalo para Kushbu. Historias que cruzan fronteras és el retrat de nou persones arribades a Barcelona a la recerca d’una vida millor. Procedents de diferents països, han fugit de situacions de misèria, guerra o persecució, i en arribar a Europa han vist els seus drets vulnerats per lleis d’estrangeria discriminatòries i excloents. L’obra recull aquests relats de fugida traslladats al còmic per un guionista i 10 dibuixants, que han interactuat amb els protagonistes a l’hora de plasmar les seves vivències.

Ana Leitão (Tudanzas i Bacantoh) dialoga amb Carlos Caño (dinamitzador cultural del Casal de Joves Palau Alòs) sobre els projectes de dansa i comunitat i d’altres en què col·laboren.

Tudanzas treballa per ser un moviment artístico-social de referència que faciliti la generació d’iniciatives artístiques col·lectives que incentivin el desenvolupament social sostenible al territori. Bacantoh és un col·lectiu de ballarins, investigadors i persones que es dediquen al cos, associant el seu component físico-dansaire a la ment, l’esperit i l’emoció humana.

Casal de JovesPalau Alòs

Equipament de districte que neix el 2011 en un espai amb molta història i un territori amb una gran presència d’entitats. El Casal disposa de sales on es poden dur a terme activitats, així com d’un espai de trobada i del Punt d’Informació Juvenil de Ciutat Vella. Des dels inicis treballa en xarxa amb entitats de proximitat, del territori, i dona resposta a demandes d’espai i de col·laboració. Neix, així, la participació en el Tudanzas amb Bacantoh el 2011.

Moderació a càrrec d’Eva García, experta en creació i producció artística comunitària.

14.00 – 14.30h           Tancament i dinàmica d’avaluació

PONENTS

Claudia González @intermediae 

 

Llicenciada en Belles Arts per la UCM (2005), màster en Investigació i Creació d’Art (2010) i posteriorment MBA en Gestió d’Empreses i Institucions Culturals (2011).

 

Va començar la seva carrera professional produint obra artística de manera tant individual com col·lectiva amb el col·lectiu Dientes de Ojo (DDO), i es va anar implicant cada cop més en la gestió i la mediació de projectes culturals entesos des de pressupostos participatius.

 

El 2011 crea Moenia amb Elena Mateo, un projecte de mediació i gestió cultural que porta a terme accions artístiques i culturals enfocades a la innovació social. Ha treballat en projectes que giren entorn de la construcció de comunitats, la cultura com a element empoderador de la ciutadania, la recuperació d’espais públics i, sobretot, entendre la importància dels processos més enllà dels resultats.

 

 

RESPONSABLES DE PROJECTES

 

LA CASA DE CARLOTA @LaCasadeCarlota

 

Joan Teixidó

 

Trenta anys pels departaments creatius d’algunes de les millors agències de publicitat —MMLB, Contrapunto, TBWA—, fins al dia que descobreixo que la relació de les marques amb la societat ha de fer un pas endavant: en responsabilitat. A Madrid, vaig ser soci fundador i director general del primer parc d’oci educatiu d’Europa —Micropolix—, en el qual les marques i el seu compromís social són la base del model de negoci. He estat premiat i he fet de jurat en els principals festivals del món (Canes, Nova York, Londres, el Festival Iberoamericà de Publicitat – FIAP, El Sol…). A La Casa de Carlota faig de director creatiu d’un equip tan divers com brillant, a més d’entranyable i molt divertit.

 

Mireia Pascual

 

Ha estudiat Disseny Gràfic i Comunicació Visual al Centre Universitari de Disseny – BAU (Barcelona). Col·labora esporàdicament com a redactora en publicacions de reconeixement internacional com i-D Spain i METAL Magazine.

 

Es va unir a l’equip de La Casa de Carlota el 2014, un any abans d’iniciar les pràctiques curriculars. Un cop va descobrir el projecte, s’hi va quedar de manera intermitent fins ara, que forma part íntegra de l’equip de dissenyadors de l’estudi.

 

 

ARTRANSFORMA

 

Queralt Prats     @ARTransforma

 

Queralt Prats finalitza els Estudis Superiors de Música (viola) al Conservatori de Birmingham (UCE). Actualment és membre d’Abiabaï —una companyia que organitza concerts i tallers per a nadons—, lidera els tallers per a persones amb discapacitat/s de la Fundació ”la Caixa”, treballa a Apropa Cultura, dirigeix el programa «Comunitat i impactesocial»de la Fundació ONCA(creat l’any 2015), és directoraartística del Festival Art Impossible (IMPD)i directora d’ARTransforma, des de la qual impulsa projectes com l’Orquestra Integrada per Joves Músics amb i sense Diversitat Funcional,entre molts altres.

 

Carmen Bermúdez 

 

És diplomada en Treball Social i tècnica superioren Integració Social. Des de fa 12 anys treballa al Centre Ocupacional 1981 de la Fundació Asproseat Serveis d’Atenció Diürna. És aficionada a la dansai ha fet cursets de diferents estils. Des de fa tres anys participa, juntament amb un grup de persones que assisteixen al Centre Ocupacional, en diferents projectes artístics, educatius i culturals de l’Associació ARTransforma.

 

 

 

 

 

UN REGALO PARA KUSHBU @Mescladis

 

 

Soly Malamine

 

 

Gerent de l’Espai Mescladís, responsable de la formació de cambrers i protagonista del còmic

 

 

 

 

 

 

Miguel Gallardo 

 

Va estudiar a l’Escola Massana d’Arts i Oficis (Barcelona). Col·labora habitualment com a il·lustrador de premsa per a La Vanguardia, l’Ara i en diferents revistes i publicacions d’àmbit nacional i internacional. Juntament amb Àngels Ponce és coautor de ¿Qué le pasa a este niño? i de Diferentes, dos llibres sobre discapacitat. Ha guanyat dos premis del Saló del Còmic, un Serra d’Or pel llibre ¿Qué le pasa a este niño? i un premi de premsa de l’APIC per les seves il·lustracions a La Vanguardia. El 2007 va publicar María y yo,una novel·la gràfica que narra les aventures i viatges amb la seva filla María, de 13 anys,que té autisme, per la qual va rebre el Premi Nacional de la Generalitat el 2008. El 2009 es va fer un documental sobre el llibre amb el mateix títol, María y yo, que ha rebut diversos premis. El 2015 escriu i dibuixa María cumple 20 años.

 

 

TUDANZAS

 

Ana Leitão @Tudanzas

 

Formada en dansa contemporània pel Conservatori del Ballet-Teatre de Porto. Postgraduació en Dansa a la Comunitat per la Facultatde Motricitat Humana deLisboa, a més d’estudis superiors en Física, Matemàtiques i Astronomia i un màster en Gestió de Projectes Culturals. De nacionalitat portuguesa, és ballarina, coreògrafa, investigadora, directora i creadora de projectes com el Tudanzas, Bacantoh i el festival LX Contact Improvisation Dance Festival.

 

 

Carlos Caño

 

Màster en Gestió d’Institucions i Empreses Culturals de l’Institut de Formació Contínua IL3 de la UB. Dinamitzador cultural des de l’inici del Casal, és a dir, fa setanys. Prèviament havia treballat al Centre Cívic Can Deu com a informador i, durant una etapa breu, com a programador cultural al Centre Cívic Pere Quart. Arrancada i participació en projectes comunitaris de barri i de districte, com ara Tudanzas, «Cooperem en la diversitat funcional», «Salut als barris», SON 15, «EnCIRCant el barri»i Barrakes Joves del Casc Antic, entre d’altres.

 

 

MODERADORA

 

EVA GARCÍA @comuArt_bcn

 

Actriu. Vaig arribar a la creació de la mà de no professionals, en llocs i amb persones que no participen de la construcció de les propostes artístiques «convencionals». Fundadora de transFORMAS, vam desenvolupar, en equip, multitud de projectes locals i internacionals, escènics i multidisciplinaris. La col·laboració amb institucions locals i estatals em va permetre establir una relació entre el nivell micro i el macro dels projectes comunitaris.
Actualment comissario el programa municipal Art i Part de creació artística comunitària als barris, el primer d’aquestes característiques, creat per l’Institut de Cultura de Barcelona. Sense models preestablerts, apostem per la col·laboració, per l’aprofitament dels recursos i per potenciar els sabers existents. Entre altres col·laboracions, coorganitzo, juntament amb l’International Community Art Festival, la II Escola d’Estiu d’Arts Comunitàries, un esdeveniment internacional de convivència i aprenentatge mutu que podrem viure al juliol a Barcelona. www.comuart.com

HORARI

29-05-2018. 09:30h-14:30 hores

ESPAI

Centre Artesà Tradicionàrius
Plaça Anna Frank, s/n .
Barcelona 08012.
Veure mapa

OBSERVACIONS

Per inscriure-t’hi, fes click al botó INSCRIPCIONS

Un cafè amb…

 

MESCLADÍS @Mescladis

Mescladís és una entitat sense ànim de lucre que té com a missió contribuir en l’acomodació d’immigrants i ciutadans nadius mitjançant iniciatives educatives i culturals que promouen la cohesió social, el dret a migrar i la justícia social, i també promoure iniciatives d’economia solidària que facilitin la inserció sociolaboral.